Designa en logotyp – att göra och inte göra

· Företagande
Author

Varje företag behöver en logotyp som de kan använda för att snabbt kommunicera med omvärlden vilka de är och vad de gör. Nu är det inte alla logotyper som gör detta helt utan vidare. Men alla måste starta någonstans och det börjar normalt sett med designen.

Tänk på färgen

Färgen man väljer är något man vill testa sig fram till. Vi har alla våra förhållanden till färger men somliga reaktioner och attityder är mer universala än andra. Att testa olika färger ger ofta omedelbara intryck om hur man uppfattar dem. Att sedan även testa dem i gråskala är också ett måste. Om loggan helt plötsligt blir otydlig på något sätt kan det vara ett tecken på att man måste återvända till ritbordet igen.

Testa olika storlekar

En bra logotyp kan skalas allt mellan storleken av ett frimärke och en enorm skylt och fortfarande vara lika enkelt att känna igen. Har man planerat att sätta logotypen på många olika sorters ting kommer det vara värdefullt att se hur de skiljer sig beroende på storlekarna. Arbeta helst med vektorisering då detta låter en skala upp och ned bilden utan förlust av kvalitet.

Välj rätt typsnitt

Många logotyper inkluderar text av något slag och när man talar om text är typsnittet alltid en avgörande faktor. Typsnittet kommer i mängder av olika stilar och kan snabbt och enkelt förmedla känslor av lyx, enkelhet, humor och mycket mer. Att testa sig fram bland olika typsnitt är ett måste för att få ett riktigt bra resultat.

Begränsa mängden ord

Och när man talar om text är det också smart att försöka begränsa hur många ord man använder i logotypen. Till att börja med blir detta något som påverkar vilken skala logotypen fungerar i. Men det är också något som avgör hur slagkraftig den uppfattas. Inom marknadsföring brukar man ofta varna för att vara allt långdragen i reklam och liknande. Och logotypen är absolut en form av marknadsföring för företaget.